Digitální krejčovina? Zázrak nebo "bejkovina"?

22.11.2020

"Monsieur Smid", začínala její zpráva ve vynikající francouzštině, hodící se spíše do doby před sto lety. Můj program mi automaticky překládal tuto zprávu do hlasové formy libozvučné češtiny. Nemohl jsem se nabažit stylu, jakým byl e-mail napsán. Naléhavá zpráva, jejíž obsah mi vyrazil dech podobně jako její forma, končila větou "Je vous serais reconnaissant si vous pouviez étudier cette question aussi rapidement que possible. Veuillez agréer l'expression de mes sentiments respectueux." Ano, samozřejmě, že se vaší zprávě budu věnovat co nejdříve, honily se mi odpovědi hlavou ještě před přečtením zdvořilého a formálního rozloučení. A namísto běžné patičky s kontakty a obchodními údaji společnosti, kterou končí většina elektronicky doručených zpráv, jen její jméno: "Nathalie".

Jsem nezdvořák. Ani jsem vám ještě nenapsal, o jakou zprávu šlo. Tato tajemná paní, pokud to psala žena a ne muž, (jsem přirozeně podezíravý) popisovala ve své zprávě zcela nový způsob oblékání. Naprosto revoluční myšlenku, která by teoreticky změnila způsob, jakým o oděvech uvažujeme. Naprosto radikálně řešila plýtvání oděvy, které nenosíme, protože nám nesedí nebo si je neumíme vybrat, případně nevíme, kde je koupit. Nemyslela oděvy jako kusy textilních výrobků, měla na mysli způsob oblékání. Ve své zprávě popisovala zvláštní kabinu, podobnou sprchovému koutu, kterou by měla každá rodina ve svém bytě či domě. Věřím, že vám neprozradím příliš, když napíšu, že do této kabiny, kterou má dotyčná Nathalie podle jejího vyjádření již chráněnou mezinárodním patentem a odzkoušenou na sobě i několika dalších důvěrných známých, že do této kabiny vstoupíte, odpusťte, celí nazí. Vestavěný program pomocí senzorů vaší tělesné teploty, tepu srdce a dalších desítek atributů "přečte", vyhodnotí, jak se cítíte. Tyto pocity dá do souvislosti s vašim diářem a plánem aktivit a pochopitelně doplní data o venkovní teplotě a nejpřesnější možné předpovědi počasí. Desítka trysek na vás nastříká, ano, doslova nastříká, nejvhodnější možný oděv.

Systém začíná spodní vrstvou, která precizně odvádí molekuly vodní páry od vaší pokožky do nástřiku druhé vrstvy. Ta se po několika vteřinách beztvaré hmoty na vašem těle promění v tenoučkou vrstvu připomínající tu nejjemnější tkaninu bavlněného popelínu a vytvaruje se podle vašeho těla. Na látce naskočí decentní detaily v podobě knoflíčků z perleti. Na tuto, chcete-li, košili či halenku, poté systém nanese svrchní vrstvu, která splývá z vašich ramenou dolů, na trupu i na pažích, aby se přesně jeden centimetr nad okrajem manžety košile zastavila. Obdobná "tkanina" je nanášena ve spodní části a pokrývá nohy od nártů až ke kyčlím a končí v pase. Zkrátím to.

Zpráva končila přáním, spíše naléhavým přáním, přátelé, abych se, jako odborník na oděvy mužů, do vývoje a propagace této oděvní revoluce zapojil, stal se jednou z tváří projektu, doslova "ambassadeur" a pomohl změnit svět oděvnictví...

Probudil jsem se chladem...

Vnikal do naší ložnice otevřeným oknem. Koncem listopadu jsou již noci tuhé a zima prostoupila až na mé zpocené tričko, ve kterém běžně spím. Nástřik? Oděvy ve spreji? Podle nálady, osobního kalendáře a předpovědi počasí na daný den? Realita brzkého rána mě zasáhla plnou silou. Celý den jsem se však nemohl zbavit pocitu a nutkání, že se musím poohlédnout po tom, jak se vlastně tak tradiční obor, jakým oděvnictví je, ubírá v době obklopené "digitálnem", "virtuálem" a všemi dalšími distančními návody či nařízeními na upouštění od lidské blízkosti.

Konfigurátor namísto mistra krejčího?

Již mnoho let vím o možnostech, že si jednoduše na webových stránkách některých výrobců oděvů můžete zvolit střih, látku a doplňky on-line a objednáte si například halenku nebo sako "na míru" jen přes tzv. konfigurátory. Vaše míry, respektive data, která do systému zadáte, pomohou těm na druhé straně vytvořit vhodné křivky pro vyřezání jednotlivých dílů z tkaniny, které pak šičky sešijí dohromady.

Vrhnu se do toho za vás...

Napadlo mě, že před tím, než vás navedu na jakékoli alternativy klasické krejčovské práce v salonech, které jsou mému srdci blízké, vyzkouším pár těchto "digitálních krejčích" za vás. Některý pro dámské oděvy, abyste mi, milé dámy tak často nespílaly, že se vám nevěnuji, a některé pro pánské. Vybral jsem si dva velmi odlišné koncepty, kde udělám objednávku a nákup oděvů na míru a poskytnu vám reference, recenzi, jak objednávání probíhá, zda-li má, a případně jaká, úskalí pro laika či odborníka a samozřejmě, po jisté době od objednávky, jaké budou výsledky této jejich práce. Budou se dát tyto oděvy nosit?

Věřte, že se na toto dobrodružství těším. Vím zcela přesně, jak komplikované je ušít oděv na míru. Respektive vím, jak komplikované je vzít správné míry klientovi krejčovství, přenést je bez chyby do systémů, které upravují vektory střihů v dnes již běžných Made To Measure (MTM) krejčovstvích. Jsem zvědav, jaké pojistky proti chybování bude systém mít a jestli vůbec. Pokusím se podívat na oba systémy vašima očima více či méně informovaných zákazníků a jsem si jistý, že objevím něco, o čem ani já ani vy nemáte tušení.

Jahody z e-shopu?

Už jen výběr vhodného materiálu na ušití oděvů bude chtít kopu představivosti. Netajím se tím, že jistou část materiálů jsem už měl možnost mít v rukou a dovedu si dost dobře představit, jak která plošná hmotnost, tedy gramáž, tkaniny má jaký vliv na to, jak se oděvy na vašem těle tvarují a jaký máte z nošení, čistě subjektivní, pocit. Jsem zvědavý, jak reálně zobrazí můj monitor vybranou látku, podšívku nebo knoflíky a jak (ne)snadné bude postupovat po jednotlivých krocích směrem k tlačítku "objednat". Patřím k těm, kteří se digitálnímu světu nevyhýbají, avšak koupit si jahody na trhu a objednat je přes e-shop pro mě představuje takový rozdíl, že jsem si ještě v e-shopu jahody nikdy neobjednal.

H2SO4 známe všichni.

Jsem také zvědavý, jak bude systém reagovat na možné reklamace. V tradičním krejčovském salonu je reklamace komplikovanou záležitosti. Jako zákazník podepíšete zakázkový list, na kterém je více jak deset rozměrů vašich tělesných částí, jež jste neměl možnost ověřit. Měřili je onen či ona konzultantka, stylista nebo, zřídkakdy, krejčí. Zakázkový list dále obsahuje náčrty, nákresy a kódy typu H5, N1 či LV17, ve kterých nemáte jako klient možnost číst, zda se jedná o upozornění, že máte pravou lopatku vystouplou, kratší krk nebo levou ruku delší. Jaké nástrahy jsou v obchodních podmínkách těchto dvou výrobců a budu je mít vůbec chuť či příležitost číst?

Vyplouvám.

Moje cesta do digitálního krejčovství právě začíná a já stoprocentně vím, že to bude pro mě cesta objevitelská. S jistou nadsázkou si nyní půjčuji od bohatých mecenášů nablýskanou karavelu, abych se vydal přídí vstříc vlnám neznámých moří a objevil dosud nespatřená území. Zda budou krásná a plná rajských plodů či odporná a plná pichlavých křovisek, uvidíme. Sledujte moji cestu. 

Než budu zpět s výsledkem, máte jistě měsíc času. Do té doby stihnete přečíst první knihu o oděvech mužů nebo dětem sci-fi příběh o chování a přátelství. Objednejte rovnou zde ↓↓↓