Office etiketa II. část Pomluvy a chlupy útočí

23.05.2023

Posviťte si na "společenské překlepy" v práci a pomozte ostatním je nedělat. Zřejmě máte více pracovních vztahů než s přáteli či v rodině. V práci také trávíte mnohem více času, který ovlivňuje vaše pocity a nálady. Znáte to, frustrace ze vztahů ze zaměstnání přenášíte často domů... Co však udělat pro dobré soužití? 

Následující článek je druhým pokračováním tohoto prvního dílu mini série Office etikety. (Apropos, ještě o ní uslyšíte.)

3. Pomluvy a klevety

Díky menšímu prostoru, často otevřenému, mají v kancelářích uši nejen lidé, ale také stěny i dveře. Informace, kterou slyšíte, nemusí být určena vám. Zamýšlený přijímač, tedy kolegyně či kolega, je někdo jiný. Pokud lidé hovoří o druhých bez jejich přítomnosti, jde většinou o klevety. Roznáší informace, které mnohdy doplní vlastním, často mylným úsudkem či názorem. V případě, že mluví o jiných hanlivě, nepravdu nebo vymýšlí, jde o pomluvy. Záměrně tak, aby vypadali lepší nebo jiným přitížili. Smrtelně jedovaté šípy vystřelované ze zálohy.

Co takovým lidem poradit?

Jestliže chce někdo sdělit důvěrou informaci, ať raději dvakrát popřemýšlí, zda zůstane utajena. Pokud má zůstat těhotenství, plánovaná svatba či blížící se rozvod diskrétní, doporučuji nemluvit o ní hlasitě v kanceláři nebo na chodbě. Vyhnout se roznášení "zaručených pravd" o jiných lidech. Prostě neplkat. Nechat si pro sebe informaci o druhých, zvláště neověřené. Nemluvit o jiných ve špatném, jestliže nejsou přítomni. 

Je zakázáno roznášet o jiných lidech nepravdy, lži a pomluvy. Je vysoce nemravné snažit se vyniknout očerněním druhého.

4. Nevhodné oděvy

Může to být jistě pohodlné, možná to také plně souzní s individualitou a osobností. Zároveň však mohou nesprávně zvolené oděvy působit až odpudivě na ostatní. Jen si vzpomeňte na chlupatá lýtka, suché paty, hluboké výstřihy nebo viditelné spodní prádlo. Možná mají lidé připravenou výmluvu, že dnes nemají klienty, nebo že jste se už nanosili obleků dost. 

Přestože jsou venkovní teploty na třicítce, nenoste do práce oděvy určené na doma, na pláž nebo do zahrady.

Oděvy do zaměstnání není potřeba nějak kodifikovat, na to není třeba office etiketu. Měly by vyjadřovat to, kým kdo ve firmě je. Zároveň však také projevovat úctu a respekt ke všem v kancelářích, ve výrobě i mimo firmu. Zdravá porce sociální inteligence, špetka tradice a nějaké to oděvní "know how" jistě k vhodné volbě oděvů stačí. Nebo ne?

Co takovým lidem poradit?

Popřemýšlet, kým jsou, jaké májí hodnoty. Zeptat se jich, co se jim na ostatních líbí, co považují i mimo firmu nebo úřad za vhodné oblečení. Ujistit se, že to, co mají na sobě je z hlediska firemní kultury, případně směrnic patřičné. Zeptat se zaměstnavatele, jak si představuje, aby chodili oblékaní. Ujistit se také, že ví, čemu se musí nutně vyhnout. 


Mohlo by vás zajímat:

Co mají muži na sobě a proč? Poslouchejte důvěryhodný zdroj informací ze světa odívání, bot a doplňků mužů. Každých deset dnů nová epizoda...

Spustit na Apple podcasts, Google podcasts nebo na Spotify 


Pro ženy stále platí, že ženskost v oblékání do práce by měla být prosta vyzývavosti. Pokud zůstane skryto o něco více, je to jen ku prospěchu. U mužů je stále ještě přijatelné na jakékoli obchodní nebo manažerské pozici nosit separátní kalhoty, košili a sako. Alternativně v létě polo triko a chinos. Pro formálnější příležitosti je oblek s kravatou tak akorát.

Ještě něco, dovolíte..?

Jsem si jistý, že způsobů, jak se dobře nebo špatně projevit v práci, je mnohem více. Dejte vašim kolegyním a spolupracovníkům možnost o tom se mnou přemýšlet ve vaší firmě, škole nebo úřadu. Ať je na Slovensku, v Rakousku nebo v Čechách. Více info >>

Zdroj obrázků: kancelare.cz a archiv autora

Autor článku: Daniel Šmíd

Mluví a píše o chování a oděvech. Učí ve firmách, jak mluvit a jednat s klienty a budovat s nimi přátelské vztahy. Vede kurzy, jak prezentovat procesy i produkty. Přednáší otevřenou komunikaci, kultivovaný projev a obchodní etiketu.

Zobrazit více o Danielovi >>