Ujistěte se, že neděláte sami sobě ostudu
Součástí oděvu jsou, jak jsem uvedl několikrát dříve, doplňky. Bez nich je oděv nedoplněný, necelý a nekompletní. Opusťme nyní šátky či šály, kapesníčky, kravaty a motýlky a věnujte společně se mnou pozornost doplňkům tvrdým. Tím mám na mysli vaši tašku a v ní zápisník na poznámky, psací potřeby a notebook. Nebo tablet, telefon, vizitkář, případně brýle a pouzdro na ně. Setkávám se s názory, že je důležitá značka, verze, případně cena těchto výrobků. Ujišťuji vás, že nikoli. Mnohem důležitější na těchto věcech je jejich hodnověrnost.
Zdroj obrázku: theguardian.co.uk
Začněme vaší taškou. Ta by měla být optimálně vyrobena z přírodní matné kůže. Kožené výrobky, jedním slovem galanterie, mají trvalou hodnotu. S přibývajícími léty je na těchto výrobcích vidět mírné opotřebení, zrání a vrásky. Ty o výrobku říkají, že je hodnotný a vydrží dlouho sloužit svému účelu a plnit "svěřený úkol". Není tak důležité, jakou má taška barvu. Může být tmavě modrá, čokoládově hnědá nebo v barvě whisky. Smí být i černá nebo tmavě červená.
Skvělou jednoduchou koženou tašku pořídíte za necelé 4000 Kč v každém větším městě a její relativně dlouhá životnost z ní dělá jednu z nejlepších investic v doplňcích. Tašku neodkládejte na zem, najděte pro ni místo na jiné židli nebo příručním stolku. Pokud má taková taška jako součást výbavy popruh na rameno, odepněte ho a nenoste.
Zdroj obrázku: brandgifts.com
Nošení tašky na rameni ničí vycpávku i látku saka a výrazně narušuje také váš vzhled. Tašky typu "messenger", tedy přes rameno, patří mezi volnočasová zavazadla a k business oděvu se hodí podobně, jako atašé kufřík k šortkám a tričku.
Nebudujte si bariéry
Je vhodné, abyste si během obchodního jednání dělali poznámky. Písemně. Nedoporučuji dělat poznámky do mobilu ani tabletu. Není totiž vidět, co píšete, což jsou bariéry. Poznámkový blok by neměl být reklamní od jiné firmy. Ani bloky s vlastním firemním logem nepatří mezi ty, které bych vám doporučil. Optimální jsou jednoduché černé zápisníky s gumou přes desky proti rozevření a poškození listů.
Pero nebo propiska za pár kaček?
Na psaní používejte hodnotné psací potřeby. Není trapnější situace, než když prodáváte zboží za desítky či stovky tisíc a děláte si poznámky, případně "nedejbože" podepisujete smlouvy, firemními propiskami za pár korun. Tomu se prosím obloukem vyhněte. Vaše pero nemusí být plnící za desetitisíce, avšak vyberte si hodnotné jednoduché a elegantní kuličkové pero, které budete mít stále u sebe.
Zdroj obrázku: brandgifts.com
Pokud se však pro plnící pero nadchnete jako já a spousty dalších mužů i žen, mohu vám potvrdit, že vaše poznámky budou lepší, hezčí a hodnotnější. Také podpis je jiný. Více o mé lásce k plnícímu peru najdete v tomto článku >>
Jak nemáš "japko"...
Často přeceňované jsou notebook, tablet nebo telefon. Většina si myslí, že na svého klienta udělá nějaký pozitivní dojem tím, že jejich elektronická zařízení mají prémiové značky, případně jsou těmi nejaktuálnějšími modely. Opravdu je to přeceněné a většina zákazníků, pokud nepatří do stejné statuty hledající skupiny, nevěnuje značce ani typu vašeho telefonu ani za nehet pozornosti. Je jedno, co máte za telefon nebo notebook. Důležité je, že ho umíte používat, zavolat na zmeškaný hovor nebo napsat obchodní e-mail na úrovni. Zákazníci v této souvislosti věnují nejvíce pozornost tomu, zda je zařízení čisté, bez škrábanců, prasklých skel nebo nálepek všeho druhu a také tomu, jak je používáte. Na obchodní schůzce žádné z těchto zařízení nepoužívejte, pokud nutně nemusíte právě touto, ne zcela vhodnou formou, prezentovat své zboží.
Kov nebo dřevo
Vaši pozornost věnujte obalu na vizitky a obalu, tedy pouzdru na brýle, pokud je nosíte a používáte při čtení či psaní. Optimální je vizitkář z kovu. Případně ze dřeva, pokud je to v souladu s tím, co děláte nebo kým jste. Plastové obaly na vizitky nechejte jiným, méně informovaným. Také zde platí, že vyjádřená hodnota předmětu podporuje hodnotu vaší služby a hodnotu vaší osoby.
Nechápejte mě špatně.
Dobrý vizitkář a kožené pouzdro na brýle neudělá z vašeho druhořadého výrobku nebo služby nic lepšího, než to je. Avšak druhořadé doplňky srážejí hodnotu vaší precizní služby či výrobku na nižší úroveň.
Máte k tomuto tématu co říct? Nebo napsat? Využijte prostor pro komentáře tady dole ↓↓↓ nebo mi napište e-mail.