Je použití emoji v textu nevhodné nebo trend?

11.12.2022

Posíláte ve svých zprávách emoji? Smajlíky, nesmajlíky a palce všemi směry? Vyjádřit v této zrychlené době emoce v textu je obtížné i pro zdatné pisatele. Použít emoji k vyjádření radosti, frustrace či potvrzení je jistě mnohem snazší. Jsou situace, kdy použití emoji není na místě? A mají emoji místo také v e-mailu?

Za fotografii vděčím partnerství s Lenovo - www.lenovo.com/cz/cs Tento i další texty, grafika a podcasty vznikají za podpory ThinkPad & Co.

Emoji vznikly v pozdních 80. letech jako soubor znamének, které ve výsledku symbolizovaly radost, smutek nebo i kapku ironie. Jelikož byly displeje telefonů černobílé a umožňovaly použít jen omezené množství prvků, byly složené z teček, písmen, závorek a jiných znaků. Ke konci "devadesátek" je nahradily opravdové obrázky v barvě a mnohem větším množství.

Co "emoji" vlastně znamená?

Vzniklo spojením dvou japonských slov. Slovo "e" znamená "obrázek" a slovo "moji" stojí pro význam "charakter". Piktografy, které spousta lidí označuje jako "emotikony" (emotion + icon), se rozšířily po celém světě a staly se součástí velké části digitálního světa, sociálních sítí i komunikačních programů. Na oslavu těchto obrázků, kterých v současnosti existuje podle vícero zdrojů už více než 3500, se stal 17. červenec Světovým dnem emoji.

Díky zrychlené, zkrácené a mnohdy heslovité formě komunikace jsou emoji nejčastěji používány za větou nebo její částí, aby jí dodaly potřebnou či žádoucí emoci. Jsou doslova pomocníky v případě, že chcete zmírnit napsanou negativní odpověď. 

Některé emoji mají jednoznačný význam, zastupují v textu celé věty. Palec nahoru je jasnou zprávou o dobře vykonané práci, rudé srdce o jisté porci lásky k adresátovi nebo známkou, že to či ono se vám líbí. Není třeba dalších slov... 

Některé, jako třeba mrknutí nebo zkřížený ukazovák a prostředník, případně sepnuté ruce jediný význam nemají. Mohou být chápány různě a mohou způsobit nedorozumění.

Pozitivní stránku emoji vnímám v textu tam, kde nahrazují tón hlasu, neverbální komunikaci a mimiku. Napsat totiž text, že kterého bude jasně patrné, jak se u psaní cítíte a jak se má cítit adresát, je obtížné a v době, kdy je psaní vytlačováno z našich životů, není ani kde trénovat. Spousta lidí neví, neumí, nenaučili se, jak své emoce vyjádřit slovy.

Z mého malému průzkumu na sociálních sítích je patrno, že většina osob emoji používá v textových zprávách, méně v e-mailech. Obojí však v případě, že s adresátem mají dobrý nebo velmi dobrý vztah, znají se. Z většiny reakci je také vidno, že použití emoji v obchodním e-mailu, zprávě datovou schránkou na úřad nebo formální korespondenci vhodné není.

Zde je tedy etiketa používání emoji, tedy emotikonů v případě, že vám dojdou slova:

1) Přestože většina lidí rozumí smyslu obrázku, vyhněte se používání emoji směrem ke starším či starým osobám. Jejich pochopení pro smysl piktografu je nižší, většinou nerozumí, proč nenapíšete, co chcete říct.

2) V případě, že příjemce zprávy neznáte, respektive dobře neznáte, vyhněte se používání emoji úplně. Cizí osoby vás v takovém případě mohou chápat jak neseriózní.

3) Účelem používání emoji je doplnit zprávu o pozitivní, kladnou informaci nebo emoci. Vyhněte se tedy jejich používání v případě podání špatných zpráv o úmrtí, rozvodu apod. nebo reakce na ně. Tam je třeba více empatie a použít ustálené věty soucitu.

4) Nepoužívejte samostatně emoji, když je vám zatěžko nebo "jste líní" napsat pár slov. Napsat "miluji Tě" je mnohem opravdovější než poslat "srdíčko", kterých jsou plné sociální sítě.

5) Promyslete si dobře, pokud chcete používat emoji jako součást hodnocení nebo recenzí hotelů, kadeřnictví nebo bistra. Většina poskytovatelů těchto i podobných služeb ocení slovní vyjádření vaší zkušenosti. V případě, že je pozitivní a také když jste nespokojení. Palec dolů nepomůže nikomu a může spíše zhoršit vnímání celé služby ostatními, kteří čtou recenze.

6) V případě, že se rozhodnete napsat kritickou nebo negativní zprávu či odpověď, nedoplňujte ji pro zmírnění smajlíkem. Příjemce takové zprávy neví, co si má myslet.

7) Vyhněte se používání emoji v komunikaci s profesionály, jako jsou advokáti, účetní nebo lékaři. Vynechte je také každopádně ze zpráv do škol, institucí a na úřady.

8) Je běžné, že se v korespondenci s vašimi kolegy v práci emoji vyskytují. Dbejte však na jejich nepoužívání v případě, že vaše zpráva může být přeposlána klientovi, případně je zákazník v kopii této zprávy.

9) Používáním emoji se můžete ostatním jevit jako méně kompetentní. Zvláště, pokud je umístíte do obchodní korespondence e-mailem. V obchodním e-mailu jsou emoji zcela nadbytečné.

10) Pokuste se vyhnout emoji ve vašem pracovním světě úplně. Jsem si jistý, že vhodně zvolená slova vám pomohou vypadat mnohem profesionálněji i mezi kolegyněmi a spolupracovníky.

Řešíte emoce ve firmě? 

Komunikace a chování v kancelářích, klidné jednání s klienty nebo dodavateli je součástí vaší firemní kultury. Vaše projevy slovem, činem i písmem ovlivňují, jací lidé do firmy přicházejí a kteří lidé jdou pryč. 

Pozvedněte kultivovaný projev managementu, obchodníků a lidí v back office. Vyberte si z široké nabídky mých zakázkových kurzů, tréninků a workshopů.