Školní uniformy: Návrat k respektu, rovnosti a kultivací prostředí

26.10.2025

Rozhodnutí brněnské Základní školy Sirotkova definovat pravidla oblékání vyvolalo diskusi napříč veřejností. Zatímco jedni volají po "svobodě projevu", druzí vítají snahu školy vrátit do výuky řád a kultivovanost. Ukazuje se, že otázka oblékání ve školách není jen otázkou módy, ale především vyjádřením hodnot, které chceme dětem předávat.

Uniforma jako projev úcty, rovnosti a sounáležitosti

V uvedeném gymnáziu šlo o úpravu dress code - tedy vhodných oděvů. To však nabízí prostor pro debatu. Řešením jsou školní uniformy. Neprávem jsou vnímány jako přežitek minulosti. Ve skutečnosti představují moderní nástroj kultivace prostředí. Pomáhají dětem soustředit se na podstatu školního života – vzdělávání – a ne na soutěž v tom, kdo má značkové tričko nebo dražší mikinu.

Uniforma podporuje pocit rovnosti a sounáležitosti. Dítě, které si ráno obléká jednotný oděv, začíná den se stejnou startovní čarou jako ostatní. Odpadá tlak vrstevníků, snižuje se riziko šikany kvůli vzhledu a děti se učí chápat, že v kolektivu nejde o to, kdo vypadá nejvíc "cool", ale kdo se umí učit, spolupracovat a chovat s respektem.

Když oblečení ztrácí kontext

Tepláky, hluboké výstřihy, krátká trička nebo sportovní soupravy do školy nepatří. Nejde o moralizování, ale o pochopení kontextu. Škola není hřiště, přehlídkové molo ani nákupní centrum. Je to prostor pro vzdělávání, rozvoj a budování sociálních dovedností.

Jak často připomínám i při svých přednáškách, oděv je forma neverbální komunikace. Vysílá signál o tom, jak vnímáme sebe i ostatní. Oblečení by mělo odpovídat prostředí, ve kterém se pohybujeme. V případě školy by mělo sdělovat:

"Jsem připraven učit se, spolupracovat a respektovat pravidla."

Dítě, které se naučí chápat význam upravenosti, čistoty a přiměřenosti, získává dovednost, kterou využije po celý život – a která je stejně důležitá jako znalost matematiky či gramatiky. Jak píšu v e-knize Efektu prvního dojmu, vzhled je první věc, kterou o nás svět vnímá.

🚩CHUTNÁ A UČÍ DĚTI ZDVOŘILOST - nový a lepší

Adventní kalendář ETIKETA SVÁTEČNÍ s QR kódy

Za každým otevřeným okénkem najdete vynikající čokoládu ve dvou druzích a k tomu veledůležitou radu k slavnostní etiketě kolem Vánoc:

  • 24 epizod z etikety od Daniela
  • 24 originál JANEK čokolád
  • v každém okénku QR kód
  • překvapení každý den + dárek

Cena uniformy? Rozumně a s respektem k rodinám

Argument, že uniformy zatěžují rodinný rozpočet, je dle mého názoru neoprávněný. Značkové a módní oděvy stojí mnohem více. Moderní pokyny pro školy (které uniformy zavedly) navíc doporučují spolupracovat s rodiči a udržovat náklady na uniformy na rozumné úrovni – využitím dostupných značek, second-hand programů v rámci školy nebo i sdílených uniforem mezi ročníky.

Uniforma nemá být symbolem luxusu, ale dostupným prostředkem k jednotě a důstojnosti. Školy by měly mít možnost nabídnout i použité uniformy nebo varianty bez nutnosti nákupu značkových produktů.

Připravujme děti na život, ne na přehlídku

Vedení brněnské školy uvedlo, že cílem změny je "připravit žáky na situace, se kterými se budou setkávat v budoucím životě." A právě to je zásadní.

Dospělý člověk se také musí umět obléknout přiměřeně situaci – na pohovor, pracovní jednání či společenskou událost. Škola, která děti vede k pochopení tohoto principu, je učí úctě, profesionalitě a společenské zralosti. Stejně jako stolování či kultivovaný projev, i oděv je součástí naší osobní vizitky.

Uniforma = kultivace. Ne omezování

V diskusi o školních uniformách nebo směrnici oděvů do škol nejde o potlačení individuality. Jde o výchovu k respektu. Uniforma sama o sobě nikoho nevychová. Vytváří však prostředí, ve kterém se děti učí chápat hranice svobody a odpovědnosti.

Svoboda oblékání je krásná věc, dokud nepřekračuje hranici úcty k prostředí a lidem kolem nás. A právě k tomu nás – i naše děti – etiketa vede.