Omega Railmaster: Zapomenutý "mistr" trilogie z roku 1957

15.06.2025

Přečtěte si něco jako životopis zapomenuté ikony mezi hodinkami. Dozvíte se, proč se skvělému nápadu nedostalo tolik pozornosti a zda za to může jeho název. Zjistíte, jak se právě na hodinkách projevuje extrémní detailing a proč. Tématem této epizody jsou hodinky s téměř zapomenutým jménem, ale nezapomenutelnou technologií – Omega Railmaster.

Klobouk dolů

Vždy, když mám možnost vzdát hold něčemu nadčasovému, tedy smeknout pomyslný klobouk před designem, nápadem a kvalitou, učiním tak. Hodinkám se zde věnuji mnohem méně, než by si zasloužily, snad právě tento článek přispěje ke zlepšení skóre.

Psal se rok 1957…

…a Omega uvedla na trh troje hodinky. Staly se nejen slavnými ve své době, ale i klasickými modely sběratelů hodinek dodnes. Seamaster 300, samozřejmě Speedmaster a… Railmaster. Tyto troje hodinky reprezentovaly tři různé oblasti použití. 

Seamaster byl ze své podstaty určen pro potápěče, Railmaster, i když možná ne tak zřejmé, byl vyroben pro vědce pracující v prostředí s vysokým magnetismem, a nakonec Speedmaster - původně vyroben s ohledem na závodní jezdce. Ale většina ví, kde tento příběh končí. 

Je to už pár let, co se Omega rozhodla k 60. výročí zahájení výroby uctít tuto trilogii uvedením limitované edice všech tří kusů.

Zrození legend

Seamaster a Speedmaster patří k legendám. Něco málo o nich vím i já, přestože nepatřím mezi nadšence do hodinek, kteří jsou v oboru informování mnohem lépe. Jsou to dobře známé kousky, ale Railmaster je z těchto tří asi nejméně známý: je to zapomenutý Master. A to mě osobně přitahuje. Railmaster byly vyrobeny jako vysoce antimagnetické hodinky, což je neuvěřitelně vzácné. Dokonce vzácnější než jejich slavné protějšky od konkurenčních hodinářských značek (například od té značky, která má v logu tu štíhlou korunu...).

Proč antimagnetické?

Magnetická pole jsou všude kolem nás. A jsou a byly jednou z hlavních příčin nepřesnosti hodinek. Magnetismus byl v celé historii hodinářství poměrně významným problémem. Stejně jako gravitace. Jednoduše narušuje přesnost hodinek. 

Důmyslné řešení před zraněním

A aby toho nebylo málo, hodinky nošené lidmi v lékařské a vědecké oblasti s výrazným magnetismem se staly ještě zranitelnějšími. V roce 1957 však Omega uvedla na trh model Railmaster, který měl speciálně konstruované pouzdro, ciferník, strojek a protiprachový kryt s použitím materiálů chránících před magnetickou aktivitou. Strojek měl měděnou povrchovou úpravu a byl chráněn extra dvojitým pouzdrem a železným protiprachovým krytem. 

Vznikly první antimagnetické hodinky Omega s magnetickou silou 1000 Gaussů.

Co to znamená?

Tehdejší Railmaster dokázal odolat magnetické síle, jak zmíněno až 1000 Gaussů neboli 0,1 Tesla díky ochraně Faradayovou klecí. Umístěním ochranné destičky MuMetal na zadní stranu pouzdra dokázala Omega chránit vnitřní strojek před přitažlivými poli magnetů. Omega se pro Railmaster rozhodla použít základní strojek 30T2, který byl po léta používání přejmenován na kalibry 284, 285 a 286. 

Škoda, že tak brzy...

Jedna věc, která však Railmaster poškodila, byla jeho relativně krátká výrobní série. Začala v roce 1957, ale skončila už v roce 1963. To se však netýkalo jeho protějšků ze jmenované série. Díky poněkud krátké výrobní době je Railmaster jedním z nejvzácnějších kusů trilogie. 

Je tím pádem i modelem, na které si sběratelé "brousí své zuby", když se objeví na trhu.

Dvojčata? Ani nápad.

Původní Railmaster CK2914 byly ve své době velmi podobné Seamaster 300 a oba měly téměř identické černé ciferníky s nápadnými čísly 3, 6, 9 a 12. Každou z těchto číslic navíc označovaly trojúhelníky. Zbytek hodinových značek byl značen protáhlými šipkami. Oba modely měly také ručičky se "širokou šipkou". Výrazný byl nápis Railmaster ve spodní části ciferníku...

Zajímá vás více? 

Dozvíte se ještě, zda lze původní hodinky koupit a za kolik, jaký obnos musíte rezervovat, pokud se rozhodnete pro nový model a jakých detailů si musíte všimnout.

Vše si poslechněte jako 107. epizodu podcastu "Jemný pán"...