Konec trucování v práci. 5 způsobů, jak obnovit "zastydlý" dialog

24.04.2024

Jak prolomit ledy, přerušit "rádiový klid" a navrátit komunikaci zpět na správné koleje? Jak vyzvat někoho ke komunikaci, přestože se vám do toho moc nechce? Kdo by měl začít? 

Stává se, že neshody, problémy či rozpory, které nebyly včas nebo dostatečně řešeny, vedou k uzavření do sebe. Důsledkem je malá nebo nulová komunikace. A to nejen ve věci onoho problému, který nyní visí jako kostlivec ve skříni. Obětí "nevyříkaných" záležitosti se později mohou státi i informace, které pro plynulý pracovní chod zaznít musí. 

Staňte se tvůrcem, ne obětí...

Prvním krokem je uvědomění, že odložení problémů na "druhý den" nepřináší řešení. Dozrání v tomto případě nefunguje. Jistota, že to nějak "vyhnije" je z říše pohádek. Druhým krokem je převzetí zodpovědnosti. Pokud iniciativu převezmete vy, stáváte se tvůrci a máte v nastalé situaci lepší výchozí pozici.

Uvědomte si, že druhá strana může mít obavy z otevření tématu stejně jako vy. Udělejte první krok.

Když se rozhodnete vystoupit z komfortní zóny vy, může to pro váš protějšek znamenat ulehčení. Vysíláte signál, že jste ochotní se bavit. A ne trucovat.


Moje nová kniha již brzy...

Čtete další úryvek jedné z kapitol nově připravované knihy "Zlatá pravidla firemní etikety". Je o soužití a vztazích v práci. Myslím, že vaše chování a komunikace ve firmě ovlivňuje mezilidské vazby, náladu uvnitř a také jak se tam pracuje... A o to mi jde. 

Těším se, až vám o tom povím víc.


Zde je 5 konkrétních způsobů, jak na pracovišti vyzvat někoho ke komunikaci, která tak trochu zastydla:

  1. Upřímnost a otevřenost: "Všimla jsem si, že náš komunikační tok je už nějakou dobu trochu ztuhlý. Chtěla bych si s tebou popovídat o tom, co se děje, a najít způsob, jak to zlepšit."
  2. Návrh na setkání: "Co kdybychom si sedli na chvilku někam do klidu a promluvili si o tom, co nás trápí? Myslím, že by to mohlo být užitečné pro nás oba."
  3. Vyjádření zájmu: "Mám zájem zlepšit naši komunikaci a spolupráci. Myslíš, že bychom se mohli na chvilku sejít a probrat, jak bychom to mohli udělat?"
  4. Pochopení a soucit: "Chápu, že jsme měli v minulosti nějaké neshody, ale rád bych to vyřešil a pokusil se o to, abychom se lépe chápali. Co ty na to?"
  5. Zaměření na budoucnost: "Myslím, že společně můžeme dosáhnout lepších výsledků, pokud budeme otevřeně komunikovat. Co kdybychom se setkali a společně naplánovali, jak toho dosáhnout?"

Vyzvat někoho ke komunikaci může být prvním krokem ke zlepšení "zastydlého" pracovního dialogu. Je více než odpovědné, aby se obě strany snažily o vztahy na pracovišti pečovat. V práci přece nejde o soukromé, egoistické zájmy, ale o prosperitu celku. 

Něco vydržíte, nebo ne?

Vím, jak obtížné je vystoupit z oné příslovečné komfortní zóny, opustit bezpečí zavřeného přístavu a otevřít se rozhovoru.  Mluvit otevřeně, empaticky a respektovat sebe, druhou stranu i zájmy týmu je správná cesta. 

Takže...

Pokud cítíte, že s někým nemůžete hovořit otevřeně, protože si nesete z minulosti nějakou domněnku či křivdu, převezměte iniciativu. Staňte se tvůrcem, nestavte se do role oběti. Ulehčete vám oběma cestu k usmíření, vyjasnění a spolupráci. Pojmenujte, co cítíte a zdvořile požádejte o rozhovor.

Foto: Karel Rakovský