Jak ghosting ničí důvěru: Když "mlčet" není zlato
Ghosting a komunikační ticho je něco jako nová forma neslušnosti. Náhlé přerušení komunikace bez vysvětlení je v jádru hluboce nezdvořilé a neuctivé chování. Může mít však logické důvody...
"Vymlčet" někoho, jak se toto anglické slovo do češtiny dosti nešikovně překládá, není projevem taktu. Je útěkem od odpovědnosti. Ať už jde o vztahy pracovní, obchodní nebo osobní, základem všech těchto interakcí je vzájemný respekt a důstojnost. A právě ty ghosting porušuje.

Slovo ghosting je odvozeno od anglického ghost, tedy duše mrtvé osoby nebo duch, který se často vykresluje jako mlhavý obrys. Je tedy velmi trefně zvoleno pro jev, o který zde jde.
Kdy a jak připomínat komunikaci?
Jsem přesvědčen o tom, že jedna upomínka je zdvořilá, druhá je v pořádku, třetí začíná být obtěžující. Upomínka by neměla být jen znovu přeposlaná zpráva. Vyplácí se, když případný příjemce vidí, že vaše požadavky gradují a někam směřují.
- První připomenutí: zdvořilé, informativní: "Rád bych navázal/a na naši předchozí komunikaci ohledně..."
- Druhé připomenutí: s uvedením možného termínu odpovědi: "Pokud je to možné, ocenil/a bych odpověď do pátku."
- Třetí a poslední: končící přijetím reality: "Vzhledem k tomu, že se mi nepodařilo navázat kontakt, považuji záležitost za uzavřenou."
Dovolím si doplnit, že pokud máme k dispozici potvrzení o přečtení zprávy (např. Messenger, WhatsApp, Signal...), zvažme jemný tón a dejme druhému šanci si odpověď promyslet. Info, že byla zpráva přečtena, není ještě právem vyžadovat okamžitou odpověď.
Kdy vztah považovat za "společensky mrtvý"?
Vztah bez oboustranného zapojení je neaktivní. Vztahy osobní, společenský i pracovní jsou živé pouze tehdy, když komunikují obě strany . Neodpovídá-li druhá strana opakovaně a bez vysvětlení, lze vztah (s klidným svědomím) uzavřít. Tím chráníme svoji energii a důstojnost.
Lhůty odpovědi podle etikety
Etiketa – tedy soubor slušnosti a zdvořilosti – určuje, že odpověď by měla přijít v tzv. rozumné době. Rozum (ošemetné to kritérium) se zde mění podle kontextu a je vhodné odpovědět na:
- Pracovní e-mail do 48 hodin
- Obchodní dotaz do 1–2 pracovních dnů
- Soukromé zprávy do 24–48 hodin
- Milostná komunikace do 12–24 hodin (pokud vztah běží)
- Pracovní pohovor max. 3–5 dnů (ze strany kandidáta i firmy)
Ticho delší než 7 dní bez vysvětlení u aktivního kontaktu může na první pohled značit jistou neúctu nebo neschopnost říci pravdu. Může však také být důsledkem poruchy na zařízení či aplikaci. Nebo v krajním případě digitální detox nebo hospitalizaci po úrazu, kdy nebyl čas nastavit automatické odpovědi. V těchto případech je třeba zvolit jinou cestu komunikace: zavolat, napsat dopis nebo kontaktovat blízké.
Etiketa jako kompas v nezodpovědné době?
Etiketa není jen forma, jak se chovat. Jde mnohem více o vnitřní postoj. Ticho může být někdy prostředkem a "zbraní", jindy slabostí. Odpovědnost a slušnost znamená mimo jiné také umět ukončit vztah korektně – byť jednou větou.
Pokud jsme udělali vstřícné kroky, chovali se korektně, připomněli se slušně a druhá strana mlčí – nejsme ten problém my. Třemi připomínkami se tedy nestáváme nezdvořilými nebo dotěrnými, pokud ctíme a respektujeme strukturu, formu a míru.
Neodpovídání není normální
Je to projev buď vnitřní slabosti, nebo základní neúcty. Případně problém (havárie, detox, porucha), který jsem uvedl výše a je třeba jej mít také na paměti. Pokud jsme se zachovali zdvořile a dali druhé straně prostor – udělali jsme maximum. Vztah, který vyžaduje ponížení, aby přežil, nemá s etiketou (a etikou) nic společného.
Nyní zbývá jen vyjádřit respekt i osobě, která etiketu porušuje a přijmout danou osobu tak, jak je.
Také to je etiketa.