Dokážete se půl roku nemýt..?

13.09.2018

Tentokrát trošku o slevách. Sezónní davové výprodeje oděvů skončily, aby uvolnily prostor těm posezónním. Ještě předtím, než si stihnete uvědomit plnou cenu, cena se sníží a zastíní tak opravdovou hodnotu oděvu. Slevy, kam se podíváte. A věcí a věcí... 

Není divu, že vás to svádí k nákupu. Marketingová oddělení všech výrobců oděvů, doplňků a bot odvedla skvělou práci. Motivovat vás k nákupu na té bazální úrovni tím, že slevu nabídne ještě před tím, než budete produkt potřebovat reálně.

Jak pracuje marketing konfekčních obchodů

"Nečekejte na výprodeje, nakupte už nyní, potom už nebude..." Vytvořený pocit nedostatku a časového omezení. Prosím, na tyto podněty nereagujte. Nenakupujte bez vyšší myšlenky. Položte si vždy otázku, proč bych měl/a nakoupit a odpovězte si na ni. Zamyslete se, co nebo koho podporujete tím, že nesete své peníze tam, kde je položíte na pokladnu. Kdo vaše peníze využije? K čemu? Zaplatíte živnostníkovi z vašeho města za skvělou práci nebo zaplatíte přepravné z druhé strany světa a ubohou mzdu jedenáctileté šičce v polorozpadlé budově bez hygienických standardů kdesi na předměstí jihovýchodní Asie?

Pokud pošlete své peníze přes prodejce levného oděvu nebo fast fashion řetězec do Asie, vyléváte peníze z domácí ekonomiky do zahraničí. Většina každé takto investované stokoruny skončí mimo naše hranice. Pokud však svoji stokorunu investujete do lokálních výrobců, těšit se můžete z toho, že zůstanou zde. Pokud patříte mezi ty, kteří se chovají ekonomicky, zamyslete se ještě k tomu, zda se nechováte pseudoekonomicky. Je opravdu lacinější tričko lacinější? Je skutečně tričko za pár stovek, které se po dvou třech pracích cyklech ve svých švech přetočí a nelze dále nosit lacinější než to, které jste koupili za tisícovku a máte ho několik let.

Za kolik si půjčíte tričko na den..?

Zde přichází na řadu číslovka, parametr, kterému říkáme CPW, zkratka anglického Cost Per Wear (náklady na odění), tedy suma, za kterou si "půjčíte" oděv na daný den. Představte si, že se budete rozhodovat, zda si koupíte nové tričko za 300 Kč nebo za 1500 Kč. To je už velký rozdíl. Dejte stranou jakoukoli značku, ta nehraje vůbec žádnou roli. Laciné tričko se vám po pěti vypráních (perete jistě po každém použití) zdeformuje a roztáhne, už si ho nevezmete na sebe. Důvodem je nekvalitní bavlna. Náklad na odění, tedy CPW je 60 Kč. Tričko za 1500 Kč budete nosit mnohem déle, řekněme každý týden na sobotní trénink. Zničíte ho za rok? Pokud ano, tak s vámi bylo dvaapadesátkrát. CPW je necelých 30 Kč.

Jedny džíny nebo půl roku umývání..?

Vaše upřímná odpověď na otázku Proč nakupovat? způsobí, zda budete podporovat bezmyšlenkovitou textilní produkci a spotřebu vody nebo si uvědomíte, že vám pět triček v šatníku stačí. Slyšeli jste už o vodní stopě? Množství vody, která je potřeba na výrobu jakéhokoli produktu, který spotřebujete, je nyní žhavé téma. Vedle uhlíkové stopy, tedy zátěži CO2, kterou způsobujete svým nakupováním, se jedná o zajímavý parametr, který vám pomůže rozhodovat se, co koupit, zda koupit nebo nekoupit. Podle Water Footprint Network je na výrobu jednoho párů džínů potřeba 8000 litrů vody. To je stejné množství, jaké potřebujete na vlastní osobní hygienu, koupání a sprchování celých 200 dnů. Aby se vyrobilo jedno jediné tričko, je potřeba 2500 litrů vody. To je stejné množství, jako 20 plných van vylitých ve vašem bytě.

Přemýšlejte... A předem děkuji za vaše komentáře, tady dole pod článkem...