Business Dress Code je mrtev? Ať žije...

29.03.2022

Už neexistuje, tvrdí jedni, aby ve stejném okamžiku zazněly z druhé strany nezpochybnitelné argumenty těch, kteří tvrdí, že byznys je přece byznys.

"Omlouvám se, že jsem takto oblečený, dnes nemám zákazníky, tak jsem se oblékl takto, doufám, že vám to..." řekl nejistě muž, se kterým jsem měl schůzku a ukázal na ošoupané džíny a svetr se zipem hodící se více na svah krkonošské sjezdovky. Čas od času se setkám s lidmi, kteří komentují to, co mají na sobě oblečeno a omlouvají se.

Proč si to tedy oblékáte, když se za to potom omlouváte, napadlo mě v duchu, neřekl jsem však nic...

Je to dobrý začátek obchodního jednání? Nemám snad potenciál stát se jeho zákazníkem? A je vhodné začínat setkání s kýmkoli tím, že se mu omluvíte za váš oděv? Myslím, že ne. Nejspíše vás to povede do submisivní a relativně nevýhodné pozice při jednání. Důsledkem je také onen známý, ten nanicovatý pocit být "underdressed"

Volnější kalhoty pánského stříhu, top a cardigan jsou "basics" pro oděvní styl Business Casual žen

Řekni mi, kým jsi

Oblékat se do práce je stejně tak časté, jako do ní chodit. Průměrně pět dnů v týdnu se více či méně zamýšlíte nad tím, co na sobě budete mít v práci nebo při práci oblečeno. Důvody pro tuto otázku mohou být různé: "V čem se budu cítit pohodlně?" nebo "Čím oslním své kolegyně či kolegy?". Méně často je otázka mířena tam, kam by vlastně primárně cílit měla: "Kým jsem?"

U oblékání do práce (zde mám na mysli obchodní, poradenské nebo manažerské pracovní prostředí), je přímo dáno tím, kým jste. Možná, že si všímáte jemného rozdílu, že se neptám "kdo jste", ale "kým jste". Odpověď na otázku "kým jste" totiž nabízí více z toho, co děláte, čím se zabýváte a za co odpovídáte. Méně důležité je, kdo jste, jakou máte funkci či titul. Vašim klientům je docela fuk, kdo jste. Je důležité, co pro ně děláte... Vykonávat práci je jedna z mnoha vašich rolí. 

Váš oděv mluví za vás

Ve vaší firmě či instituci jste součástí většího celku. To je nad slunce jasné, řeknete si možná. Pokud se vám podaří přes toto obecné, jasné a známé tvrzení podívat také na váš oděv, máte vyhráno. Právě pohled přes tuto definici vám zabrání, že se budete soustředit jen na vaše pohodlí, ego či sebeklamnou důležitost. Dostanete příležitost vidět svůj oděv s pokorou. Jako nedílnou součást komunikace vaší firmy či instituce, součást vašeho marketingu a PR. Váš oděv v práci je také "přísadou", ze které je uvařena firemní kultura. Ta, která vysílá ven i dovnitř jasnou zprávu o kultivovanosti nejen vaší, ale celé firmy. A nejen to. 

Vašim oděvem přímo ovlivňujete estetiku prostředí, ve kterém pracují vaše kolegyně a kolegové. 

Nový Business Formal spojující pohodlnost volnějších oděvů se střihy inspirovanými pánským oblekem

Místo, kam přicházejí nejen vaši, ale i ostatní klienti. Máte-li štěstí, zadala vaše společnost vybavení interiéru kanceláří specialistům na design, architektkám nebo stylistům. Zde jistě nešlo jen o to, zda budou kanceláře pohodlné nebo udělají dojem na příchozí. Šlo s jistotou o to, jak vyjádří kulturu firmy a podpoří estetiku. A vy jste často součástí interiérů.

Oděvy na volný čas nejsou oděvy do práce

Již notnou dávku let rozlišujeme tři oděvní úrovně do práce. Zavedené jsou anglické formulace, o nichž jsem přesvědčen, že vám nejsou neznámé. Proto je budu používat i zde: Business Formal, Business Casual a Smart Casual. Všimněte si, že ani jedna z nich není pouhé "Casual". 

Oděvy pro volný čas do práce nepatří. Z podstaty významu slov i podstaty věci samotné. 

Pracovní oděvy jsou součástí plnění vaší role. Podobně to mají všichni lékaři, popeláři, mechanici a spousty dalších profesí kolem těch z vás, kteří jste permanentně u klientů nebo v kancelářích.

Tyto typy oděvních úrovní, záměrně se vyhnu sousloví "dress code" nepoužívejte v závislosti na tom, zda se se s někým setkáváte (např. dnes nemám klienty, vezmu si mikinu), ale podle toho, kým jste (např. vedu obchodní tým nebo jsem specialistka na marketing). Nikdy totiž nemůžete vědět, s kým se setkáte a zda to není stálý, nový nebo potenciální zákazník. Totéž platí pro ty, kteří jsou na volné noze, respektive jsou zaměstnaní ve vlastních firmách. Jste-li v zaměstnání, pokud jste v pracovní době, plníte roli billboardu na dálnici, reklamy na Googlu či letáku ve foyer hotelu. Jste to-tiž vidět.

Sako s přirozenou linií ramen bez vycpávek a dámská košile s měkkým límcem - Smart Casual pro ženy

Ať žije business dress!

Pohlédněte každý den do zrcadla před tím, než odejdete do práce. A zeptejte se sami sebe, zda byste si od té osoby v zrcadle koupila to, co nabízí. A také za takové peníze? Uzavřela byste sami se sebou smlouvu? Podívejte se na sebe zkoumavě a ptejte se každý den: "Vypadáš důvěryhodně? Mohou ti cizí lidé tam venku důvěřovat? 

Pokud nebudou budou vaše odpovědi jasné "Ano", zcela zřetelně vyslovené "Ano, vypadáš skvěle", jděte se převléct. Vezměte na milost všechny lidi kolem sebe, vaše známé i cizí, budoucí i stálé klienty a vypadejte dobře. Každopádně se nebudete muset za oblečení omlouvat.

Oděv je jedním ze sedmi nástrojů, jak vytvořit dobrý dojem. Více se dozvíte v rozsáhlém e-booku.