10+2 pravidla etikety v barbershopu

28.11.2022

Zřejmě jste už byli u kadeřníka nebo holiče. Je vysoce pravděpodobné, že jste několikrát, jste-li mužem, navštívili barbershop. Možná si také vybíráte, které holičství je to nejlepší a záleží vám na tom. Zároveň se mohlo stát, že jste nebyli z pohledu vašeho holiče dobrým zákazníkem a dělali jste nevědomky problémy.

Jaké? Třeba jste nevěděli konkrétně, co chcete nebo jste holiči řekli, že se necháte překvapit. Zní to na první poslech možná dobře, avšak uspokojit takového zákazníka je nad lidské síly. Není důležité, zda se nyní chystáte do barbershopu poprvé nebo chcete jen zlepšit vztah se svým kadeřníkem nebo holičem. Obojí může být důvodem, proč si přečíst následující rozšířené desatero dosud nepublikovaných "zákonů" etikety v holičství:

1. Umyjte si vlasy a vousy. A uši

Je to více než jen laskavost vůči vašemu holiči. Na schůzku s ním přijďte vždy s čistými vlasy. Je sice pravda, že vám bude vlasy umývat, ale pro holiče je opravdu nepříjemné, když se mají před stříháním doslova "prosekat" vlasy zaneřáděnými gelem, voskem nebo dokonce mastnotou z hlavy. Také neučesané vlasy a váš "polštářový účes" neříká nic o respektu k povolání holič. Věnujte také minutu či dvě vyčištění vašich sluchovodů, aby holiči nepadali do mdlob.

2. Přijďte včas

Přijdete-li pozdě, jde o nezdvořilost a absenci pochopení pro práci jiných lidí. Vašim pozdním příchodem můžete ovlivnit nejen vztah s ním, ale také jeho celodenní rozvrh práce. 

Zpoždění v řádu pěti, v nejhorším případě deseti minut oznamte telefonicky na recepci a omluvte se. Pakliže je vaše zpoždění větší, požádejte o přeplánování termínu.

3. Buďte trpěliví

Vím, že většina holičů se všemožně snaží dodržovat termíny se svými klienty. Možná z důvodu uvedeného v bodě 2. však může dojít k malému zpoždění a vy musíte čekat. Ať už jde o důsledek zpoždění zákazníka před vámi, případně jiný důvod, vezměte si něco na čtení a špetku trpělivosti k tomu. Váš holič vám za to poděkuje.

4. Až po vyzvání

"Nenaskakujte" na holičské křeslo ihned poté, co se z něj zvedl klient před vámi. "Další pán na holení" je ono zaklínadlo, které zlidovělo. Holiči potřebují nějaký čas, aby zametli vlasy vašeho předchůdce, očistili své nástroje a připravili se na vás. Dobrý vztah se svými "barbery" vybudujete snáze tím, že budete zdrženlivý.

5. Snad víte, co chcete, ne?

Chcete-li z holičství odcházet spokojení, musí váš holič přesně vědět, proč jste tam přišli. Pokud řeknete jen nejisté "zkrátit", může se snadno stát, že skončíte s účesem, který se vám nebude líbit. Jdete-li poprvé, neváhejte ukázat vašemu kadeřníkovi obrázek či fotku a zeptejte se ho, zda je takový účes pro vás vhodný. Jste-li stálým klientem, ujistěte se, že si váš holič pamatuje, jak chcete oholit nebo ostříhat.

6. Očekávejte jen reálné

Přestože toužíte po nějakém účesu, mějte jen realistická očekávání. Někdy není takový střih vhodný pro vás, případně jiný střih může lépe ladit s tvarem vašeho obličeje. Pokud po ostříhání podle vašeho zadání zjistíte, že se vám sestřih nelíbí, pohovořte s holičem a požádejte ho o návrhy. Je možné, že vám, pokud má čas, ukáže fotky jiných zákazníků, případně katalog účesů a úprav vousů. Pochopte v tomto případě, že to nemusí být hned, ale je třeba se dohodnout na konzultaci jindy.

7. Důvěřujte názoru holiče

Fakt, že znáte základní kadeřnické výrazy a víte, co jsou nůžky, vás ještě neopravňuje k tomu, že byste měli svému holiči diktovat, jaké "náčiní" má na vás používat. Neraďte svému holiči, jaké metody střihu má zvolit, protože je to právě on, který ví nejlépe, jak dosáhnout požadovaného výsledku. Máte-li v popisu práce vést lidi, případně (ne)vědomě lidmi manipulujete, na holičském křesle se veškerého mikromanagementu (ve vlastním zájmu) vzdejte.

8. Reagujte včas

Přestože byste neměli holiči do práce mluvit, nezapomeňte věnovat svoji pozornosti tomu, co se na vaší hlavě nebo bradě děje. V případě, že uvidíte, že vám na pláštěnku padají mnohem delší kusy vlasů, než jste se před chvílí dohodli, zdvořile holiče upozorněte. Jen tak bude mít čas to opravit a zajistit výsledek. Pokud se ozvete, až je vše hotovo, není moc možností ani času, aby mohlo k dojít k nápravě. Nehledě na to, že dvojité stříhání jsou dvoje náklady na čas holiče.

9. Nehýbejte hlavou

Jakmile začne holič vaše vlasy nebo vousy upravovat, přestaňte se hýbat, vrtět se na křesle nebo mluvit. Soustřeďte se na to, co se děje kolem vás, zaposlouchejte se do hudby, uklidněte se. Odolejte nutkání přikyvovat, když se vás "barber" na něco zeptá, nekruťte hlavou, abyste viděl, jak máte ostříhanou boční část hlavy. Pokud se podívat chcete, požádejte o svolení.

Fotografie práce "mého holiče" Jakuba Bubelínyho, pořízené v Bubelíny Barber Shop. www.bubelinybs.cz

10. Zapomeňte na mobil

Dost podobně jako při přikyvování se můžete hýbat při sklánění k displeji mobilu nebo při zvednutí vaší paže s telefonem k uchu. Obojí jistě ztíží práci vašeho holiče. Naplánujte si do vašeho kalendáře návštěvu v barbershopu podobně, jako by šlo o lékaře nebo krejčího. Dodržujte etiketu s mobilem, vyhněte se telefonátům, váš mobil ztlumte. Vypněte také vibrace, abyste holiče při práci a ostatní klienty při "odpočinku" v holičství nerušili.

10+1 Popovídejte si se svým holičem

Jde o způsob, jak s kadeřníkem nebo barberem budovat vztah a ze služby udělat zážitek pro obě strany. Návštěva holičství je sice společenskou událostí, avšak nekonečné mluvení může být nepříjemné pro ty v jiných křeslech a také narušovat soustředění holiče. Na druhou stranu je jistě vhodné, abyste si pár minut promluvili o tom, "jak jde život". Chcete-li vašemu holiči ukázat, že jste aktivní posluchač, nezapomeňte se příště o některém z minulých témat zmínit.

10+2 Nehejtujte

V případě, že jste nespokojení se službami v barbershopu nebo v kadeřnictví, sdělte to ihned a na místě. Ještě ani jednou jsem neodcházel z holičství bez toho, aniž bych dostal otázku: "Je vše v pořádku?" nebo "Jste spokojen?". Pokud odpovíte, že ano, protože se bojíte nebo nechcete sdělit svoje špatné pocity, nejste zároveň oprávněni na internetu dát holičství negativní hodnocení nebo špatné komentáře. Fakt, že to někteří dělají, je jejich negativní digitální stopou.

Být holičem není snadné, setkávání s různými lidmi může být doslova "pěkná otrava". Buďte jiní. Snažte se o přátelské vazby, dobré vztahy a přineste radost do práce vašich holičů.